Så kan bemanningsföretag kvalitetssäkra en vikarie

Bemanningsföretag i Sverige har personal inom flera olika branscher. De som erbjuder lärare och vikarier kan bistå skolor med personal vid behov av hjälp. Men hur kvalitetssäkrar de en vikarie? Hur kan de bibehålla kontroll och kvalité?

Att som bemanningsföretag hålla hög kvalité och kompetens är en självklarhet. När skolor hyr in personal förväntar de sig att den lärare som hyrs in är legitimerad och att en vikarie har relevant erfarenhet. Tre vägar för företaget att kontrollera denna kompetens presenteras under rubrikerna nedan.

Krav på samlad erfarenhet

De flesta kommuner har ”pooler” dit personer kan anmäla sig för att bli vikarie. Dessa brukar exempelvis ha krav på personen kan visa upp utdrag ur belastningsregistret samt att gymnasiebetyg finns. Men det finns sällan högre krav på utbildning.
När ett bemanningsföretag rekryterar lärarvikarie brukar det däremot finnas högre krav. Detta eftersom de förväntas leverera en hög kvalité. Ett företag anger exempelvis att följande krav måste vara uppfyllda:

  • Personen ska ha minst 2 år samlad erfarenhet av tillfälliga jobb inom området
  • Pesonen ska ha en högskole- eller universitetsutbildning på minst 3 år
  • Personen ska minst ha påbörjat studier till lärare/li>

Genom att ha dessa krav skapas en grundläggande kvalitetssäkring. Självklart betyder det inte att alla som uppfyller dessa krav är duktiga lärare men det är i alla fall en bra grund att stå på.

Bemanningsföretag och rekrytering av vikarie

En annan kvalitetssäkring sker vid rekryteringsprocessen. Det handlar inte enbart om bakgrundskontroll via polisregister och referenser utan även om flera intervjuer. Det är nämligen en stor skillnad på om en vikarie jobbar via en kommunal pool eller om de jobbar via ett bemanningsföretag. De som jobbar via en pool riskerar enbart sitt eget rykte. En person som inte gör ett bra jobb kanske inte längre får vara kvar i poolen men skolorna kommer ändå att fortsätta beställa vikarier från denna pool.

Det kan ställas mot en person som är utsänd från ett bemanningsföretag. Om den missköter sig är risken stor att ryktet om företaget försämras. Av denna anledning behöver dessa företag vara mycket noga vid rekryteringen, följa upp dess arbete m.m.

Uppföljning av utfört arbete

Slutligen jobbar alla företag inom bemanning med uppföljning mot både kunder och vikarier. Efter varje uppdrag tas kontakt varpå de kan ange vad som fungerat bra och dåligt samt vad som eventuellt kan göras bättre vid kommande tillfällen.