Sveriges elfärjor i täten

En tyst revolution har ägt rum i Öresund mellan Sverige och Danmark. Där trafikerar två av världens största batteridrivna färjor sundet efter att ha omvandlats från förorenande dieseldrift.
Färjorna Tycho Brahe och Aurora, som drivs av svenska ForSea, är över 100 meter långa och trafikerar den livliga 4 kilometer breda passagen mellan Helsingborg i Sverige och Helsingör i Danmark. Rutten tar mer än 7 miljoner passagerare och nästan 2 miljoner fordon varje år. Turerna går var 15:e minut.

Omvandlingen av de två fartygen innebar att 4,16 megawatt batterikraft installerades på varje färja. Dessutom fick man inrätta infrastruktur på land för att kunna ladda färjorna. Med industriell robotteknik och trådlös kommunikation för att optimera anslutningstiderna tar laddningen mindre än 6 minuter i Danmark och 9 minuter i Sverige, enligt en chefsingenjör på ForSea. Företaget köper elen från förnybara energikällor.

Totalt minskar mängden koldioxidutsläpp med cirka 28 000 ton per år. Det kommer att ha en positiv inverkan på luftkvaliteten i bägge städerna. Restiden har inte förändrats, men precis så som många elbilsförare har upplevt, är responsen från elmotorerna mer direkt. Accelerationen är snabbare. Dessutom luktar det inte längre diesel ombord. Tycho Brahe och Aurora gick i tjänst i November förra året och är för närvarande världens största utsläppsfria färjor som trafikerar en högintensiv rutt, enligt ForSea.